Print
Erik Meert - SHL

Erik Meert - SHL

Unieke samenwerking met wereldspeler SHL

Online taaltest op maat groot succes

“Vooral de grote flexibiliteit van Lerian-Nti heeft ons verbaasd,” vertelt Erik Meert, Senior Business Development Manager bij SHL.

Als de wereldwijde marktleider in assessmenttests bij je talencentrum komt aankloppen, kijk je toch wel even op. Anderhalf jaar later loopt de samenwerking met SHL Belgium als een trein en zit de online taaltest van Lerian-Nti in het salespakket van de toonaangevende speler in assessments.

“Tot voor kort hadden we geen taaltest in onze portefeuille”, zegt Erik Meert van SHL. Als Senior Business Development Manager heeft hij mee de keuze gemaakt tussen de verschillende kandidaat-leveranciers van de taaltest – de keuze voor Lerian-Nti, dus – en heeft hij de integratie tussen de platformen aangestuurd.

SHL had geen taaltest “Het was een grote internationale bank die ons initieel de vraag stelde. Zij wilden naast verschillende SHL-testen ook een online taaltest integreren in het assessmentproces voor diverse profielen. We zijn dan de markt opgegaan en kwamen uit bij Lerian-Nti. Voor ons was het heel belangrijk dat we een goede partner kozen, want SHL heeft de eindverantwoordelijkheid tegenover de klant”, vervolgt Erik Meert, bij SHL ook commercieel verantwoordelijke voor de bewuste klant.

Adaptieve test

SHL is actief in 40 landen en brengt online oplossingen zoals persoonlijkheids- en vaardigheidstesten in meer dan 30 talen. Het bedrijf realiseert meer dan 5 miljoen online assessments per jaar. Waarom kozen zij voor Lerian-Nti, toch een klein bedrijf in vergelijking met SHL?

Erik Meert: “Het is een bewuste keuze. Hun taaltest is net zoals de SHL-testen integreerbaar met de workflowprovidertechnologie (Web Services Integration) en kan eveneens in verschillende talen worden afgenomen. Ook heel belangrijk: het moest een kwalitatief taaltestsysteem zijn. We wilden geen test waarbij je al bij aanvang moet aanduiden of de werknemer een beginner of gevorderde is. Dat is goed gelukt: na vijf standaardvragen selecteert het systeem automatisch de oefeningen op het juiste kennisniveau. Ook de goede rapporteringsfuncties en de overzichtelijke testresultaten zijn een pluspunt”, vertelt Erik Meert.

Voor de hele HR-cyclus

“De grote internationale bankklant gebruikt de taaltest in de eerste plaats voor de rekrutering, maar de test kan worden ingezet in de hele HR-cyclus.” Vooral de grote flexibiliteit van Lerian-Nti heeft Erik Meert verbaasd. “Ze bouwen echt een taaltest op maat van de klant. Lerian-Nti heeft een grote bereidwilligheid om aanpassingen uit te voeren, zelfs als die verder gaan dan de initiële afspraak. Door de keuze te laten tussen een jaarlicentie en een ad-hoctest kunnen wij de test aanbieden aan heel grote én aan kleine klanten die slechts eenmalig een test nodig hebben voor één kandidaat.”

Zo voortdoen

Hoe ziet Meert de samenwerking met Lerian-Nti evolueren? “We gebruiken de online taaltest nu al voor drie klanten en we zijn in gesprek met verschillende andere klanten. We zullen de standaardtaaltest meenemen in onze salesgesprekken. De samenwerking loopt dus goed. Heel goed.”